СОФИЙСКО МЕТРО
МЕТРОСТАНЦИЯ ОВЧА КУПЕЛ
ИНВЕСТИТОР:
Столична община - Метрополитен ЕАДКОНСТРУКТОР:
инж.Маньо МаневИЗПЪЛНИТЕЛ:
Обединение Метро билд Запад с водещ партньор Джи Пи ГрупАРХИТЕКТ:
арх. Ирена ДерлипанскаАДРЕС:
гр.София, кръстовище на бул.Овча купел и бул.Президент ЛинкълнИНФОРМАЦИЯ
МС „Овча купел”: Черно, бяло и красотата на чистата геометрия
МС „Овча купел“ е ситуирана западно от кръстовището на бул. „Овча купел” и бул. „Президент Линкълн”. Станцията е с два входни вестибюла. Източният е с входове на кръстовището на двата булеварда. Той има три входа - два на тротоарите на бул. „Президент Линкълн” и един до източния тротоар на бул. „Овча купел”. Западният вестибюл е под бул. „Президент Линкълн” с входове, разположени в двата тротоара на булеварда.
Строителството е извършено по Милански метод.
Първоначално са изградени шлицовите стени по контура на станцията и върху тях покривната плоча. Под защитата на тези конструкции са извършени изкопните работи, а след това са изградени вътрешните конструкции - дъно, стени на нивото на перона и на входните вестибюли и служебните помещения, пътнически перони и междинно ниво между перона и касовите зали. От двете страни на пероните, в зоната на подлезните части, има двуетажни тунели, построени по същия метод. На долното ниво на тези тунели са разположени релсовите пътища, а на горното пешеходните подлези, които чрез напречни връзки достигат до входовете на станцията. Тунелите, които са встрани от метростанцията, са двупътни, построени са под уличните платна по Милански метод.
Основна идея на интериорната разработка на МС „Овча купел” е графичният образ - чисти, контрастни комбинации от линии и форми. Използваните цветове са оптимално минимизирани – черно, бяло и мек хамелеонстващ виолет. Така се изявяват с графична сила динамични и елегантни линии, които поразяват с чистия си рисунък и същевременно подчертават основните ходови посоки. Дори акцентните плочи са избрани в безкомпромисния черно-бял рисунък, смекчен единствено от красивото преплитане на едроформатните концентрични кръгове. Изборът на цветови минимализъм и дискретна математическа естетика създават в посетителите усещане за спокойствие, урбанистична подреденост и интелектуална наслада.
Стените на входните пространства са облицовани с полиран гранит 30/60 см и хоризонтални ленти от виолетов гранитогрес 30/30 см от едната страна и бял с мраморизирана повърхност гранитогрес на срещуположните стени с формат 60/60 см. С приближаване до вертикалните комуникации на стълбите и ескалаторите се появяват полета от черно-белите декоративни плочи с едромащабните концентрични кръгове 100/100 см, които преминават от пода в стена и оформят WiFi зона в дъното на вестибюла. Смели линии от диагонални черни плочи, изрязани като „лъчи“, насочват погледа към стълбите и ескалаторите, водещи към перона. Хоризонталните цветни и графични ленти по стените усилват усещането за движение и векторна насоченост към пероните на станцията.
Графиката по стените се проявява напълно на самите перони.
Там се оформят чисти и симетрични композиции, които успокояват и фокусират динамичните комуникационни линии. Централно на двата перона се оформят зони от плочите с едромащабните концентрични кръгове в логичния им общ образ на полукръг. Така общото движение намира своя център, фокус и свеобразно символично „слънце“, където може да се постигне състоянието на покой и очакване на движещите се машини – мотриситe. Радиално на графиката на полукръга – „слънце“ се оформят пестеливо черните лъчи към вертикалните комуникации. Като продължение на общата идея и рисунка е пластиката на окачения таван - триизмерно се подчертава формата на чистия фокус с мека интерференция на кръговата „вълна“ и дискретно се обогатява с още едно триизмерно разтваряне на въздушното пространство. Осветлението е в рамките на обемната пластика на тавана, дискретни ленти от диодно осветление и никакви допълнителни осветителни акценти, които да нарушат общото спокойствие и чистота. Таванът е окачен ивичен в два цвята, следващи цветовете на настилката и облицовката- светло сив и светъл виолет.
Подовете и стените на перона са обвързани в обща композиция.
На места облицовъчните плочи от стените продължават в същите линии и по пода, на места пластиката от таваните сякаш се повтаря двуизмерно и на пода. По този начин стени, под и таван създават ясно изразена връзка помежду си и пространството прелива без очертани граници.
Предвидени са нетрадиционни места за сядане на чакащите пътници. Формата на пейките е изведена пластично от меките линии на концентричната графика на акцентните плочи. Те са с метална носеща конструкция и с вълнообразна линия от паралелепипедни елементи, дефинираща отделните места. В горната част пейките са изпълнени от дървени ламели на разстояния.
Настилките са от термолющен гранит и матиран гранитогрес в подлезите и ветибюлите и матиран и полиран гранитогрес при пероните.Осигурени са релефни плочки за достъпност на средата за незрящи хора.
Облицовките са от полиран гранит и гранитогрес в различни формати.
В дизайнерско отношение метростанция “Овча купел“ е опит за естетизация на градската среда, за обвързване на красотата на чистата геометрия с безкрайните хоризонти на човешкото въображение.
Архитект на станцията е Ирена Дерлипанска. Ирена Дерлипанска завършва архитектура в Университета по архитектура, строителство и геодезия през 1990 г. Има специализация в Единбург за интериорен дизайн. Автор е на вътрешния дизайн на редица частни и обществени обекти. Работата й съвместно с "Метрополитен" е от 2010 г., когато прави вътрешния дизайн на две станции от втория метродиаметър "Бели Дунав" и "Надежда". Тя е автор на интериорния дизайн и на спирките„Медицински университет” и „Св. Патриарх Евтимий” от централния участък на третата линия, на „Александър Малинов” и „Александър Балан” от първата линия в отсечката към Бизнес парка в „Младост”, както и на крайните станции - „Витоша” в полите на Витоша, както и на станцията, която първи виждат чужденците, стъпвайки на родна почва - „Летище София”.
"Природата присъства почти навсякъде в проектите ни, защото пространствата, които ползваме са подземни, и искаме хората да не се чувстват като в хралупа, подземие или пещера", отбелязва арх. Дерлипанска.
В рамките на проекта, бул. „Президент Линкълн”, под който е разположена МС „Овча купел”, бе изцяло обновен за 4,8 млн. лв. В 705-метровата част от бул. „Президент Линкълн” – между ул. „Зеленика” и бул. „Овча купел”, бе построен изцяло нов път с по две ленти в посока, с нови настилки, тротоари, осветление и ВиК. При реконструкцията на останалата част от булеварда беше подменена асфалтовата настилка на пътните платна, изградени бяха нови тротоари, там където липсваха, и обновени съществуващите от двете страни на булеварда. Бордюрите бяха вдигнати по-високо, като при входове, пешеходни рампи и острови за безопастност са понижени. Изцяло подновено бе уличното осветление и антипаркинг колчетата по цялата дължина на двата тротоара. Всички пешеходни пресичания са направени с понижени бордюри и тактилни плочи в помощ на хората с увредено зрение. Нови светофари бяха поставени на трите регулирани кръстовища.