СОФИЙСКО МЕТРО
МЕТРОСТАНЦИЯ МИЗИЯ/ НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ
ИНВЕСТИТОР:
Столична община - Метрополитен ЕАДКОНСТРУКТОР:
инж.Маньо МаневИЗПЪЛНИТЕЛ:
Обединение Метро билд ЗападАРХИТЕКТ:
арх. Ирена ДерлипанскаАДРЕС:
гр. София, жк Овча купел,ул. „Монтевидео” N31ИНФОРМАЦИЯ
МС„Мизия“/ НБУ: Танцуващи фигури, устремени към светлината
МС„Мизия“/ НБУ е ситуирана източно от бул. „Монтевидео” напречно на неговата ос.
Станцията е с два входни вестибюла. Западният е до кръстовището на бул.”Монтевидео” с бъдещия бул.”Западна тангента”. Има четири изхода от четирите страни на бъдещото кръстовище на двата булеварда. Източният вестибюл е с два входа в тротоарите на предвидения по регулация бул.”Западна тангента”.
В западната и източната част конструкцията на станцията е двуетажна - с горно ниво за вестибюли и служебни помещения, и долно ниво за перонна част, а в централната част е едноетажна само с перонно ниво.
Над станцията, в рамките на регулацията на бъдещия бул.”Западна тангента”, е изпълнен паркинг за около 230 автомобила, като входовете на станцията в тази част попадат в тротоарите на този бъдещ булевард. С цел по-добра достъпност на трудноподвижни хора и майки с детски колички на метростанцията са монтирани 11 асансьора – по един на всеки от шестте входа и за връзка между отделните нива на спирката.
Строителството е извършено по открит способ. В по-голямата част то е реализирано в котлован, укрепен със стоманени профили, захванати в горната част към обтегачи, закотвени встрани от котлована. В района на източния вестибюл станцията е построена в котлован с откоси. Самото изпълнение на конструкциите е извършено на етапи с помощта на едроплощни кофражи. Част от тунелите в участъка между МС „Овча купел“ и МС“Мизия/НБУ“ са изградени по открит способ в котлован с откоси, а частта, попадаща под бул.”Президент Линкълн - по Милански метод“.
Локацията на станцията в близост до Горна баня и Люлин планина е в основата на лайтмотива на художественото решение – силуети по стените на „танцуващи фигури“ и събирателен образ на хора – растения, устремени към светлината и слънцето. Този мотив е и акцентът в обемно-пространствената композиция и е в геометричния център на перона. Използваните цветове са зелено, жълто и бежово в различни нюанси. Настилките са от усилен гранитогрес, а стъпалата от термолющен гранит. Таваните са комбинация от окачени тавани с еталбонд, решетъчни алуминиеви пана тип „Армстронг” и полета от декоративна мазилка над релсовия път по надлъжната ос на станцията, решени в светли, пастелни тонове. Осветлението е диодно, апликирано към окачените тавани.
Основна характеристика на станция „Мизия/НБУ” е общото, еднообемно, монументално пространство, в което вестибюлите и перонът са обединени и преливат един в друг. Това дава и посоката на интериорното решение – обща композиция с преплитащи се елементи, които създават хармонично цяло.
Локацията на станцията в близост до Нов български университет е в основата на лайтмотива на художественото решение – силуети на „танцуващи фигури“ и събирателен образ на хора – растения, устремени към светлината, слънцето. Този мотив е и акцентът в обемно-пространствената композиция и е в геометричния център на перона, насечен от едромащабния ритъм на мега арките и преливащ към по-неутралните зони на периферията – вестибюлите.
Колоритът допринася за художественото въздействие чрез символиката на отделните цветове. Зеленият като израз на новото, свежото, оптимистичното, обновеното и в същото време в баланс със спокойствието и увереноста в бъдещето. Жълтият цвят – цвета на слънцето, на топлината и светлината, на оптимизма, който внушава усещане за щастие и радост.
Настилките и облицовките са от гранит и гранитогрес и са решени в колорит, пясъчно жълто и зелено в няколко нюанса. Гранитогресът е с размери 60/60 см, 30/60 см и 30/30 см и е с матова повърхност, за настилките и с полирана за стените. За настилките в подлезите и вестибюлите подовете са с противоплъзгаща се повърхност R11. Гранитът е два вида, бежов – golden yellow и зелен – sea wave green, с размери 60/60см и 60/30см и е полиран при стените и контрастъпалата и термолющен за стъпалата.
Таваните са комбинация от окачени тавани с еталбонд, решетъчни алуминиеви пана – Armstrong и полета от декоративна мазилка над релсовия път по надлъжната ос на станцията, решени в светли, пастелни тонове. Осветлението е диодно, апликирано и вградено в окачените тавани, като следва пейзажна, свободна линия, надлъжно над всеки от двата перона и е като светещо отражение на „танцуващите фигури“ върху надлъжните стени на пероните. Тази светлинна графика в тавана рефлектира в аплиците по продължение на стените в зоната на пероните. Те са диодни и светят в две посоки. Вертикално, като в посока към тавана създават богат рисунък от светлина и сянка, чрез допълнителните конзолни елементи над аплиците, разпръскващи светлината.
Към вестибюлите водят два подлеза с общо шест входа. Входовете са с покритие от метална конструкция в зелен цвят, RAL 6028 и триплекс от тонирано в сиво стъкло. Облицовките и настилките на входовете са в топли, светли, пастелни, пясъчни цветове с акценти от „танцуващите фигури“, като тези от пероните. Таваните са неутрални, частично с мазилка и частично окачени. Осветлението е вградено или апликирано. В подлезите към западния вестибюл са разположени търговски обекти, отделени със стъклени витрини. Таваните в магазините са Armstrong, от гладки бели пана,60/60 см, а осветлението в тях е от диодни пана, 60/60 см, вградени в растера на тавана. Стъпалата са от термолющен гранит, golden yellow, с дебелина 4 см. Ръкохватките са от иноксови профили, конзолно анкерирани в стените. При емпоретата на вестибюла парапетите са от прозрачен триплекс, конзолно анкериран в стоманенобетонната плоча. В тавана са направени зони за противодимна завеса.
Художественият образ на станцията допринася за положителното въздействие върху пътниците, ползващи услугите на метрополитена, като ги кара да погледнат на живота от положителната страна.