СЪС СЪДЕЙСТВИЕТО НА:

СГРАДИ СЪС СПЕЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

МОРСКА ГАРА БУРГАС

ИНВЕСТИТОР:

ДП Пристанищна инфраструктура

КОНСТРУКТОР:

инж.Емил Цаков

ИЗПЪЛНИТЕЛ:

Техномашпрогрес ООД

АРХИТЕКТ:

Вамос ООД и Проно ООД

АДРЕС:

Бургас
ИНФОРМАЦИЯ

Обектът е част от проект :„Супер Бургас – Зона за обществен достъп”-  фаза  Първа”.

Проект „Супер Бургас” е насочен към създаване на интермодален терминал, който да подобри и улесни населението и туристите при използване на пристанищната инфраструктура и  на транспорта на град Бургас. Концепцията на проекта като цяло е да подобрява връзките на града с морето, да се реконструира и модернизират пристанищните съоръжения,  железопътната гара и прилежащите територии , както и да се подобри качеството на градската среда.

            Сградата е проектирана в три модула както следва: Модул 1 – Пътнически терминал – пристигащи, Модул 2 – Заведение за Обществено Хранене и Модул 3 – Пътнически терминал заминаващи. Изпълнени са Модули 1 и 2. Модул 3 ще се изгражда в бъдеще при необходимост от разширяване на капацитета на гарата. Към момента за да може да функционира нормално Модул 1 е разделен на две и работи, като Терминал Пристигащи и Терминал Заминаващи. Във фазата, която се изпълнява към момента терминала е оразмерен за обработка на 1000 пътника. При изграждане на Модул 3 капацитета ще се увеличи на 3000 пътника. Цялостната концепция на проекта е след реализацията на двата терминала те да се ползват като експозиционни площи, зали за събития извън времето, в което сградата работи като пътнически терминал. По този начин се постига полифункционалност и по-голяма обществена значимост.

            Въведения в експлоатация първи етап не позволява за сега ползването като зала за събития, тъй изпълнява функция на терминал пристигащи и заминаващи.

            Територията около сградата се разделя посредством ограда на три зони: първа зона – зона море с контролиран достъп и със статут на държавна граница. Втората зона е пространството около сградата на Морска гара, която също е с контролиран достъп само за пътуващи, като е оформен паркинг за автобуси и леки автомобили. Третата зона е зона със свободен обществен достъп. Модул 2 е със свободен достъп от тази зона.

            Модул 1 представлява еднопространствена зала. Терминала има два вход изхода, един от изток – към автомобилния достъп и втори от запад – към корабното място. Залата е разделена на две от временна прозрачна преграда на пристигащи и заминаващи. В средата на залата са разположени общо 8 поста за служителите на гранична полиция. По периферията на залата са разположени служебни помещения за нуждите на Морска Администрация, Агенция „Митници“ и ГД“ Гранична Полиция“ , както и санитарните възли за служители и пътници. В северозападния и югозападния ъгъл на залата са разположени вертикалните ядра които свързват всяка половина от залата с галерията на второ ниво. Вертикалните комуникации се състоят от стълба и асансьор. Към галерията има и панорамна тераса от запад.

            В крайния си вариант трябва да посреща пътници на кота +5,50. За целта Пристанище Бургас ще инвестира в такова съоръжение тип „ръкав“. Към момента комуникацията се осъществява на едно ниво – пътниците слизат на ниво терен.

            Модул 2 е проектиран като Заведение за Обществено Хранене. На ниво партер се разполага зала и кухня, на междинно ниво се разполагат санитарните възли, които обслужват и двете основни нива, Вертикалната комуникация се осъществява от стълбищна клетка и асансьор. На горното основно ниво е разположена зала с панорамна тераса от юг с изглед към открито море. Терасата е достъпна и от панорамна метална външна стълба.

            Сградата има характерен облик, а именно ярко открояващ се ромбовиден профил с наклон в посока запад – към корабното място. Фасадите са третирани в два материала: бял метал (минералноватови сандвич панели, фасади север и изток и по-малка част от фасада юг) и тъмносиви тонирани стъкла (фасада запад и по-голямата част от фасада юг). Геометрията на сградата осигурява и енергийна ефективност, тъй като високото западно слънце не влиза в сградата. Като пасивна мярка за енергийна ефективност - белия цвят също отблъсква слънчевите лъчи.

            Конструкцията на сградата е смесена, фундамента плоча и рандбалки за основа, стоманобетонна рамкова до покрив, а покривната конструкция е лека пространствено прътова метална конструкция.

            Инсталациите в сградата са изпълнени с мисъл за оптимизиране на есплоатационните разходи, като са ползвани технологии в съответствие с последните тенденции. Осветителните тела са енергоспестяващи. Климатичните тела са инверторни. Вентилационната система работи посредством рекооперация и др.

            В заключение бихме желали да обърнем внимание, че в рамките на един ограничен бюджет крайният резултат е една стилна сграда с изчистен дизайн, както на екстериора, така и на интериора без компромис с функцията, с инсталации осигуряващи оптимални експлоатационните разходи.