СЪС СЪДЕЙСТВИЕТО НА:

СГРАДИ СЪС СПЕЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ

НОВА ЛЕТИЩНА КОНТРОЛНА КУЛА

ИНВЕСТИТОР:

ДП РВД,Bulgarian Air Traffic Services Authority

ИЗПЪЛНИТЕЛ:

Главболгарстрой” АД

КОНСТРУКТОР:

Архитектоника студио ООД, инж. Пламен Цветков

АРХИТЕКТ:

Архитектоника студио ООД, арх. Димитър Паскалев

АДРЕС:

Летище София
ИНФОРМАЦИЯ

Съгласно издадената виза за проектиране, Новата Летищна Контролна Кула се намира в отредения за нея УПИ XXI, кв.2, м.”Летищен комплекс – София”.

Сградата представлява композиция от едноетажно тяло – База и високо тяло - Кула, състояща се от Ствол и Глава.

Кулата е ситуирана в северната част на парцела. Ориентацията на кулата е продиктувана от изследване на видимостта към пистата, новата писта и допълнителните изискуемио разстояния. Ориентацията и видимостта от контролната зала са основополагащи за моделирането на сградата и вертикалното и планиране.

Базата е с неправилна овална форма. Входът за служители и посетители е разположен срещу входа на площадката, на юг. По западната и северната фасади на базата са разположени врати към техническите помещения.

Сърцето на сградата е ОПЕРАТИВНАТА ЗАЛА. За акустиката и шумоизолацията в нея е разработен отделен проект - част от цялостната документация за обекта.Работната зона на ръководител полети обхваща подиум с разположени на него конзоли. Контролната зала е кръг с диаметър 13m.

Светлата височината на залата е 3.00m, а площта и е 93,78m2.

Проектираната оперативна зала има 360 градусова видимост, както и проверена видимост към всички изискуеми характерни точки по летателното поле. С цел намаляване дебелините на колоните на дограмата е премахната носещата функция на фасадата. Покрива се носи от 4 стоманени колони със съставено сечение. Колоните са извън изискуемите линии за видимост от РП.

Фасадата е разделена на 16 трапецовидни сегмента с прозорци с максимални размери 300/380 см. Централния северен сегмент е проектиран точно успореден на пистата. Фасадата е оптимално наклонена с цел избягване отражения от тавана.

От работните места са подробно изследвани изискуемите ъгли и трасета на видимост както във вертикална, така и в хоризонтална посока.  Изследвана е видимостта и към прилежащите паркоместа. Осигурена е 100% видимост към най-близкото паркомясто от обходната тераса.

Радара на покрива е разположен така, че да има същата видимост към летателното поле, както от оперативната зала.