СГРАДИ СЪС СПЕЦИАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ
НОВА ЛЕТИЩНА КОНТРОЛНА КУЛА
ИНВЕСТИТОР:
ДП РВД,Bulgarian Air Traffic Services AuthorityИЗПЪЛНИТЕЛ:
Главболгарстрой” АДКОНСТРУКТОР:
Архитектоника студио ООД, инж. Пламен ЦветковАРХИТЕКТ:
Архитектоника студио ООД, арх. Димитър ПаскалевАДРЕС:
Летище СофияИНФОРМАЦИЯ
Съгласно издадената виза за проектиране, Новата Летищна Контролна Кула се намира в отредения за нея УПИ XXI, кв.2, м.”Летищен комплекс – София”.
Сградата представлява композиция от едноетажно тяло – База и високо тяло - Кула, състояща се от Ствол и Глава.
Кулата е ситуирана в северната част на парцела. Ориентацията на кулата е продиктувана от изследване на видимостта към пистата, новата писта и допълнителните изискуемио разстояния. Ориентацията и видимостта от контролната зала са основополагащи за моделирането на сградата и вертикалното и планиране.
Базата е с неправилна овална форма. Входът за служители и посетители е разположен срещу входа на площадката, на юг. По западната и северната фасади на базата са разположени врати към техническите помещения.
Сърцето на сградата е ОПЕРАТИВНАТА ЗАЛА. За акустиката и шумоизолацията в нея е разработен отделен проект - част от цялостната документация за обекта.Работната зона на ръководител полети обхваща подиум с разположени на него конзоли. Контролната зала е кръг с диаметър 13m.
Светлата височината на залата е 3.00m, а площта и е 93,78m2.
Проектираната оперативна зала има 360 градусова видимост, както и проверена видимост към всички изискуеми характерни точки по летателното поле. С цел намаляване дебелините на колоните на дограмата е премахната носещата функция на фасадата. Покрива се носи от 4 стоманени колони със съставено сечение. Колоните са извън изискуемите линии за видимост от РП.
Фасадата е разделена на 16 трапецовидни сегмента с прозорци с максимални размери 300/380 см. Централния северен сегмент е проектиран точно успореден на пистата. Фасадата е оптимално наклонена с цел избягване отражения от тавана.
От работните места са подробно изследвани изискуемите ъгли и трасета на видимост както във вертикална, така и в хоризонтална посока. Изследвана е видимостта и към прилежащите паркоместа. Осигурена е 100% видимост към най-близкото паркомясто от обходната тераса.
Радара на покрива е разположен така, че да има същата видимост към летателното поле, както от оперативната зала.