ПРОЕКТИ С ПРИНОС КЪМ РАЗВИТИЕТО НА ГРАДСКАТА СРЕДА - ТРАНСПОРТНА ИНФРАСТРУКТУРА
МЕТРОСТАНЦИЯ "ВИТОША"
ИНВЕСТИТОР:
МЕТРОПОЛИТЕН ЕАДИЗПЪЛНИТЕЛ:
Обединение Метро Черни Връх 2013КОНСТРУКТОР:
инж. Любен ИлиевАРХИТЕКТ:
БИАС-М ЕООДАДРЕС:
СофияИНФОРМАЦИЯ
ОПИСАНИЕ НА МС ВИТОША
Метростанция Витоша е последната станция от втори метродиаметър на Софийското Метро, като е ситуирана между кръстовищата на бул. Черни връх и ул. Сребърна и Бул. Черни връх и бул. Тодор Каблешков
Идеята на Станцията е да обслужва кварталите Лозенец, Хладилника и Кръстова вада, където са най-големите концентрации на население в района.
Метростанция „Витоша“ е подземна с дължина 166 метра. Разположенето и е Север-Юг. Тя е със странични перони и два вестибюла- северен и южен, дължината на пероните е 105 метра, а широчината им е 4,8 метра. Светлата конструктивна височина над перона е 7 метра (до покривната плоча), а на вестибюлите е 3,30 метра. Светлата широчина на перонния участък на станцията е 17,60 метра.
Северният подлез и с дължина 86 м.и има 4 входа , разположени от 4-те страни на кръстовище на бул. Черни връх и ул. Сребърна.
Южният подлез е с дължина 45м., като има 2 входа, излизащи на кръстовището на бул. Черни връх с бул. Тодор Каблешков, като единия от тях осигурява и топла връзка с МОЛ Парадайз.
Непосредствено след самата станция, изградихме обръщателно съоръжение – бретел, с което влаковете да променят посоката си на движение. След бретела изградихме тунел с дължина 104м. за да осигурим нужното свободно пространство на влаковете за маневра.
Поетапно се извършиха следните строително-монтажни работи:
Реконструкции на подземната инфраструктура
Укрепване на котлован с шлицови стени и направа на покривни плочи
Изпълнение на вътрешна конструкция
Изпълнение на тунел по Нов-Австрийски тунелен метод
Изпълнение на входовете на метростанцията
Довършителни работи и архитектурно-художествено оформление на метростанцията.
Интериорният похват при тази метростанция е изцяло подчинен на местоположението и името. Търсено е едно свободно декоративно решение на художествения образ на третирането на стени, подове и тавани, подсказващи близостта с природата и планината. Най-характерни са решенията на облицовките по стените – меки линии на многопланови планински хълмове, изпълнени в хармонични нюанси на зелен гранитогрес и цветна мозайка- „поляни“. Останалите материали по облицовките са естествен гранит – светло сиво-розов, светлозелен златен и тъмно зелен пастелен, които чрез пиластри и пана пресичат динамичните вълнообразни планински лини и обособяват отделни „природни“ картини. Таваните са изпълнени от еталбонд в различни тонове и мазилка, наподобяваща облачно небе.
Един съществен елемент и търсен акцент са кръговете от мозайка в пода като малки цветни градини сред светлия сиво розов гранит. Точно над тях са спуснати осветителни тела, изпълнени по специален дизайнерски проект, които са с размерите на „цветните” градини и наподобяват стилизирани цветя.
Доставчици на материали:
Бетонови смеси – Атмикс
Армировъчна стомана – Промет Стил; Рис ВВ
Настилки и облицовки- Мартинели; Хабитат
Окачени тавани- Систем метал
Дограми- Вип Стил
Слаботокови инсталации – Сименс
Специални електрически системи – Сименс
Технологии:
Милански метод на изпълнение на конструкцията – приложен при изпълнението на МС Витоша. Този метод позволява бързо възстановяване на движението в обхвата на строителната площадка.
Нов Австрийски Тунелен Метод – приложен при линейния участък след МС Витоша.
Този метод се прилага ефективно на участъци със значително заложение от терена и ограничен воден приток. При него на части се разработва малък участък от забоя, върху него се полага първична конструкция /облицовка/ от армиран торкрет и на определено разстояние зад него се армира и с торкрет или специален преместваем кофраж се бетонира вторична конструкция /облицовка/ на тунела.
Открит метод на строителство – по този метод са изпълнени входовете на метростанцията. Поради сложната организация на движението , изграждането на входовете беше затруднено, и се наложи укрепване с берлински стени и изпълнение на армиран торкрет.